آشنایی با تاریخچه پیکان، خودروی محبوب ایرانیان

خودروهای وارداتی جدید قرار است تا دو هفته دیگر به گمرک‌های ایران برسند. روز گذشته‌ مقامات وزارت صمت اعلام کردند تا پایان سال جاری… تولید پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرو دیزل آغاز و سالن جدید ایران خودرو دیزل برای تولید این محصول افتتاح… پیکان با نام ایرانی و صادراتی از ایران در یونان به فروش میرسید. موتور پیکان دو لوکس؛ موتور 1725 سیسی شرکت تالبوت روی پیکان های دو لوکس آمد. البته این موتور که در عکس آمده است موتور تیونینگ شده همان دو لوکس است که توسط خود شرکت تالبوت انجام گرفت.

  • توقف تولید پیکان در سال 1384؛ پولِ پیکان سبب شد مراکز تحقیقاتی و نظام‌های مهندسی بعد از 15 سال رکود و فراموشی، دوباره در ایران خودرو شکل بگیرد.
  • اما در سال ۱۳۷۳ نوعی پیکان موسوم به سپر جوشن تولید شد که فقط اندکی به آن طرح شبیه بود.
  • به گفته وی، نگرانی محرابیان از این بوده که پروژه موردنظر به اصطلاح نگیرد و مشتریان از پیکان جدید استقبال نکنند و شکستی سخت در کارنامه وزارت صنعت و خودروسازی ایران ثبت شود.

البته دوج هاسکی نسخه وانت دیگری از روتس ارو بود که در آفریقای جنوبی تولید می‌شد و شباهت بسیاری به پیکان وانت ایرانی داشت. این نوع مدل در دهه ۵۰ در کارخانه ایران ناسیونال تولید شد. این نوع خودرو بنا به درخواست مشتریانی که محل کارشان صنعتی بود ساخته شد. موتور این نوع مدل از نوع مدل تخت بود که تقریباً شتاب بالایی داشت.

خانه | تعرفه تبلیغات | همکاری با ما | تماس با ما فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. لاستیک دولتی و نحوه ثبت نام آن؛ قیمت انواع لاستیک ایرانی… مزایای پیکان؛ از دلایل همه گیری این خودرو تا سال 1380 راحت تعمیری، ارزان بودن تعمیر، همه‌جا تعمیری، هزینه کم و انس مردم ایران با پیکان بود. زیرا در بررسی‌های فنی متوجه شدیم که موتور فیات از آلومینیوم ساخته شده است که مقاوم نیست و برای جاده‌های ایران که کمتر آسفالت بودند مناسب نبود.

آمپراژ باتری در ماشین ها یکی از عوامل مهمی است که بر قیمت باتری تاثیر دارد و هرچقدر ظرفیت یک باطری بیشتر باشد بالطبع نسبت به باتریهای با ظرفیت پایین گران قیمت تر هستند. اما این موضوع اصلا بدان معنی نیست که هر چقدر باتری با آمپراژ بالاتری بر روی خودرویتان نصب کنید بهتر است! چرا که هر خودرویی بسته به فضای در نظر گرفته شده در آن برای باطری و میزان برق مصرفی خودرو، به باتری با آمپراژ مشخصی نیاز دارد.

ورود

پس از ساخت قطعات لازم پیکان، تولید این خودرو ۱۳ سال ادامه داشت و در سال ۱۳۸۴ پیکان با تولید ۲ میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه با کارخانه ایران خودرو خداحافظی کرد و آخرین پیکان تولیدشده راهی موزه شد. تولیدات باطری ماشین پیکان سواری از تنوع قابل توجهی برخوردار است و بر اساس مشخصات و ویژگی هایی که هر یک دارند قیمت گذاری خواهند شد. در سال ۱۳۷۰ شرکت ایران خودرو با بهره‌گیری از سیستم تعلیق و موتور ۱۸۰۰ سی سی، پژو ۵۰۴ بر روی بدنه پیکان، نوع تازه ای از پیکان را که در ایران به پیکان پژویی معروف گردید تولید کرد و تا ۶ سال تولید آن را ادامه داد. استقبال ایرانیان از پیکان باعث شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان آن که دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی، قدرت موتور بیشتر و دو کاربراتور بود به خط تولید پیکان افزوده گردد. برای خرید باطری ماشین پیکان سواری حتما مشخصات درج شده بر روی جعبه بسته بندی را با آن چه بر روی بدنه باتری حک شده است مطابقت دهید. توقف تولید پیکان در سال 1384؛ پولِ پیکان سبب شد مراکز تحقیقاتی و نظام‌های مهندسی بعد از 15 سال رکود و فراموشی، دوباره در ایران خودرو شکل بگیرد.

بنابراین من گفتم بروید انگلستان، آنجا شرکتی است به نام روتس که موتورهایی که می‌سازد بهترین موتور دنیاست. “در ابتدای بررسی‌ها دیدم از همه ضعیف‌تر همان فیات است که قبلاً در ایران بود. تویوتا از خودروی برقی سفارشی APM برای بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو استفاده می‌کند. جدیدترین آمار از وضعیت تولید انواع خودرو در اردیبهشت ماه امسال نشان می‌دهد تولید تعدادی از خودروها متوقف و… یک نسخه از مدل M Heritege بی ام و M4 با رنگی خاص در کشور امارات برای فروش گذاشته… معرفی جدیدترین برنامه‌ها و بازی‌های سرگرمی اندروید اگر چرخی در گوگل پلی بزنید خواهید دید که روز به روز به بازی‌های سیستم عامل اندروید اضافه می‌شود که هر کدام ویژگی ساختاری و گرافیکی خاص خود را دارند.

بازار

پراید برای اولین بار در سال ۱۳۷۲ در ایران در دو نوع پراید سدان با نام صبا و پراید هاچ بک با نام نسیم در بازار تولید و عرضه شد ادامه مطلب… پس از انقلاب اسلامی، کارخانه ایران خودرو برادران خیامی مصادره شد و به مالکیت دولت درآمد و محصولات آن به دو نوع سدان و وانت خلاصه شد. ایران خودرو با قطعاتی که داشت یک پیکان جدید به نام کارلوکس ساخت. پیکان ایرانی دقیقا همان خودرویی نبود که در انگلستان تولید می‌شد. برای مثال در پیکان دولوکس زه و سپرها از مدل هامر، تودوزی از هیلمن، داشبرد و فرمان از سینگر بود و بخش‌هایی از آن هم در ایران تولید می‌شد. سرسیلندرهای موتور ۱۷۲۵ سی‌سی این خودرو محبوب چدنی شدند و برای حل مشکل جوش آوردن آن، رادیاتور دولول به چهارلول تغییر یافت.

تولید پیکان در سال 1341 در کارخانه ی ایران ناسیونال کلید خورد. اولین خودروی تولید شده در سال 1346 در دو مدل پیکان دولوکس و پیکان کارلوکس به بازار عرضه میشد. در همان سال پیکان وانت و پیکان تاکسی نیز به تولیدات ایران ناسیونال اضافه شد. در سال 1349 پیکان اتوماتیک هم تولید شد.ساخت قطعات پیکان در داخل کشور از سال 1372 در شرکت ساپکو آغاز شد و از آن پس حدود 98 درصد قطعات پیکان در داخل کشور تولید می‏شد. آقای خیامی موسس ایران خودرو در کنار بدنه پیکان در یکی از خطوط ایران خودرو؛ تولید داخل این خودرو به آرامی و با شکل‌گیری قطعه‌سازان کوچک و بزرگ و با به وجود آمدن نظام‌های مهندسی در حال افزایش بود. در سال 1353 خط تولید وانت شکل گرفت، در 27 مهرماه 1353 نیز کارخانه ریخته‌گری و موتورسازی دایر شد تا نسبت به ساخت شش قسمت از موتور پیکان 1600 اقدام کند.

بعد از استقبال گسترده خریداران، پیکان در دو مدل هیلمن و جی‌تی که در ایران به پیکان جوانان شهرت یافت، عرضه شد. این مدل از پیکان با دو چراغ گرد به محصولات بی ام و شباهت داشت. در واقع طرح هیلمن جی ال اس روی موتور هیلمن جی تی سوار شده بود. در طراحی و تولید پیکان سعی شد که محصولی مناسب با آب و هوا و جغرافیای ایران تولید شود. پیکان در سال ۱۳۵۱ با چراغ گرد معروف به چراغ بنزی ساخته می‌شد که یک سال بعد با فیس‌لیفت جدید و چراغ‌های مستطیلی به بازار آمد. این مدل پیکان به خاطر دارا بودن موتور پژو ۵۰۴ بر روی اتاق سبک پیکان از قدرت و شتاب کم‌نظیری برخوردار بود.