علیرغم افزایش قیمت گازوئیل در دو سال اخیر، امسال تا کنون شاهد بازار نسبتاً با ثباتی در مقایسه بوده ایم. قیمت دیزل با گوگرد بسیار کم (ULSD) با حدود 4 دلار در هر گال، 0.24 دلار به ازای هر گال کمتر از سال گذشته و کمی بیش از 30 درصد کمتر از رکورد ثبت شده در ژوئن 2022 است. دیزل حدود 34 درصد از کل هزینه های عملیاتی یا معادل 0.62 دلار در هر مایل را نشان می دهد. خیلی زیاد است، از هر طرف که نگاه کنید، اما باید در آینده ای قابل پیش بینی به آن عادت کنیم.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده (EIA) چشم انداز انرژی کوتاه مدت (STEO) انتظار دارد میانگین قیمت های ،ده فروشی دیزل در ایالات متحده در سال 2024 به دلیل افزایش موجودی مربوط به افزایش ظرفیت پالایشگاه کاهش یابد.

گلدمن ،س آ،ین تحقیقات قیمت ثابت نفت برنت را برای سال 2024 و در محدوده 70 تا 90 دلار در هر بشکه در طول سال 2024 پیش‌بینی می‌کند، «پیش‌بینی که دوره‌ای از آرامش غیرمعمول را برای کالایی که به دلیل غیرقابل پیش‌بینی بودنش شناخته می‌شود، به همراه دارد». این بانک تعادل تقریباً کاملی را بین پویایی عرضه و تقاضا در بازار جه، نفت توصیف می کند.

گلدمن ،س سه عامل کلیدی را در پیش بینی های خود برای بازار نفت در سال 2024 شناسایی می کند:

  • حق بیمه ریسک ژئوپلیتیکی متوسط: تحلیلگران حق بیمه ریسک ژئوپلیتیکی فقط 2 دلار در هر بشکه را در پیش بینی خود لحاظ کرده اند. این رقم متوسط ​​توسط سطوح بالاتر موجودی در دریا پشتیب، می‌شود که مانعی در برابر اختلالات حمل و نقل می‌کند.
  • اوپک پ، و ظرفیت مازاد: این گزارش بر ظرفیت اضافی اوپک پ، تاکید می‌کند و نشان می‌دهد که این کارتل برای مدیریت شوک‌های عرضه بالقوه موقعیت خوبی دارد. علاوه بر این، تصمیم ،ستان سعودی برای حفظ حدا،ر ظرفیت پایدار خود در 13 میلیون بشکه در روز، تعهدی به ثبات بازار است. ادغام در شیل ایالات متحده و اه، رشد اندازه گیری شده تولیدکنندگان بزرگ بیشتر به این ثبات کمک می کند.
  • توازن محدود عرضه و تقاضا: انتظار می‌رود بازار جه، نفت به تعادل ظریفی دست یابد، با رشد تقاضا که با افزایش عرضه توسط غیراوپک (به استثنای روسیه) مطابقت دارد. در حالی که ،ن های رشد برای مناطق مختلف تعدیل می شود، تصویر کلی همراستایی تنگاتنگ بین عرضه و تقاضا را نشان می دهد.

در عصری که کلمه “نوسان” تقریباً مترادف با بازارهای جه، نفت شده است، گلدمن ،س آ،ین یادداشت تحقیقاتی نگاه اجمالی نادری را به آینده ای ارائه می دهد که با آرامش به جای آشوب مشخص شده است. تیم کالاهای گلدمن ،س ثبات قیمت نفت برنت را برای سال 2024 پیش‌بینی می‌کند و نوسانات پیش‌بینی‌شده یکی از ضعیف‌ترین نوسان‌هایی است که اخیراً دیده‌ایم.

گلدمن ،س پیش بینی می کند که نفت خام برنت در طول سال 2024 در محدوده 70 تا 90 دلار در هر بشکه خواهد بود، پیش بینی ای که دوره ای از آرامش غیرمعمول را برای کالایی که به دلیل غیرقابل پیش بینی بودنش شناخته می شود، به همراه دارد. این را می توان به چیزی که بانک به ،وان تعادل تقریباً کامل بین پویایی عرضه و تقاضا در بازار جه، توصیف می کند نسبت داد.

EIA انتظار دارد تولید بیشتر دیزل و فشار کمتری بر ذخایر آمریکا و جهان برای کاهش قیمت دیزل در سال‌های 2024 و 2025 و متوسط ​​مصرف سالانه دیزل در ایالات متحده به میزان 1.3 درصد یا حدود 50000 بشکه در روز در سال 2024 رشد کند.

جدیدترین چشم‌انداز کوتاه‌مدت EAI برای قیمت‌های دیزل این است که میانگین قیمت‌های دیزل ۳.۹۳ دلار در هر گرم در سال ۲۰۲۴ و ۳.۸۹ دلار در هر گرم در سال ۲۰۲۵ خواهد بود.

شکل 1: چشم انداز انرژی کوتاه مدت EIA

منبع: https://www.dat.com/blog/weekly-market-update-for-april-2nd-2024