پس از انقلاب ۱۳۵۷، تولید پیکان کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف تولید رسید. با این حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و وانت پیکان تا سال ۱۳۹۳ تولید شد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید. پیکان سدان سری آخر مدل۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ مدل این خودرو شامل سقف پژویی و مدلهای آخر ۸۳ شامل کیلومتر پژویی بود. پیکان وانت از دهه ۵۰ توسط ایران ناسیونال تولید میشد و به دلیل ابعاد و اندازه مناسب و همین طور توان و قدرت کافی برای حمل و نقل بار در شهرها، توانست به یکی از خودروهای پرفروش بازار کشور تبدیل شود. هر چند تولید پیکان سواری در سال ۱۳۸۴ متوقف شد، اما مدل وانت آن تا اواسط دهه ۹۰ همچنان روی خط تولید ایران خودرو قرار داشت. قیمت وانت پیکان مانند اغلب خودروهای موجود در ایران، همواره با افزایش و کاهشهای زیادی همراه بوده است.
طراحی اصلی پیکان کاری از شرکت تالبوت از زیر مجموعههای گروه روتس بود. یک سال بعد در سال ۱۳۴۷ شرکت آمریکایی کرایسلر توانست گروه صنعتی روتس را بخرد که تأثیری بر روند تولید پیکان در ایران نداشت و مدلهای مختلف پیکان در ایران تولید میشد. در سال ۱۳۵۹ تولید پیکان با ظاهری جدید (معروف به چراغ بنزی) طراحی معروف کرایسلر بود در ایران آغاز شد.
- این مدل برای قد بلندها که وارد ماشین میشدند دشواریهایی ایجاد میکرد.
- در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد.
- پیکان ایرانی دقیقا همان خودرویی نبود که در انگلستان تولید میشد.
- این نوع خودرو بنا به درخواست مشتریانی که محل کارشان صنعتی بود ساخته شد.
- بیخبرانی که چشم بر توسعه این صنعت در کشور بستهاند و با ذهن جامانده در گذشته، به تحلیل مسایل روز میپردازند و متاسفانه حمله به صنعت خودرو را دستمایه کسب شهرت برای خود قرار می دهند.
اما ورود اولين پيكان به خيابانهاي تهران بسيار جالب بود، خودرو بعد از طي مسافت كمي جوش ميآورد، علت هم مشخص بود، رادياتور براي انگلستان طراحي شده بود نه ايران؛ بعدها با اصلاح اين ايراد، مشكل پيكان تا حدودي حل شد. توليد داخل اين خودرو به آرامي و با شكلگيري قطعهسازان كوچك و بزرگ و با به وجود آمدن نظامهاي مهندسي در حال افزايش بود. شرکت ايران خودرو بزرگترين شرکت خودرو سازي کشور مي باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد توليد خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است . اما توليد اتوبوس آن هم به تيراژ محدود خواستههاي برادران خيامي، مديران آن روز ايران خودرو، را برآورده نميكرد، و به همين دليل در آن زمان آنها سعي كردند با كارخانجات خودروسازي دنيا ارتباط برقرار كنند تا بتوانند خودرويي را براي اقشار متوسط در ايران توليد كنند. از سال ۱۳۵۹ پیکان با تغییری که کرایسلر در طرح ظاهری هانتر ایجاد کرد، مثل تغییر کامل چراغهای جلو وعقب (به شکل بزرگ و یکپارچه کاملاً مستطیل)، پانل نشانگرهای مقابل راننده، تولید گردید (این مدل در سالهای آغازین تولید به پیکان چراغ بنزی معروف بود). قیمت پیکان وانت باتوجه به معاملات واقعی روزانه انجام شده در بازار مشخص میشود.
حداکثر سال تولید
علاوه بر آن محصولات سرگرم کننده کودکان شامل اسباب بازی دخترانه ، عروسک دخترانه ، عروسک خرس ، عروسک خرگوش ، عروسک اسب تک شاخ ، عروسک سخنگو و آوازخوان ، عروسک نوزاد ، عروسک شیرخوار و پوشکی و عروسک سیسمونی برای شما در این سایت فراهم شده است. همچنین کامل ترین مجموعه لگو اسباب بازی ، بازی فکری و میز تحریر از جمله کالاهای مناسب کودک این فروشگاه میباشند. کالای چرم و کیف همیشه یکی از شیک ترین محصولات مد و پوشاک مورد استفاده خانم ها و آقایان بوده که انواع اقسام انها مانند کیف و کیف پول زنانه ، کیف و کیف پول مردانه ، کیف پول مردانه ، کیف پول زنانه و کیف پول و حتی لباس زیر مردانه در سایت پیویو موجود میباشند. پیویو در زمینه زیبایی و سلامت ، زیورآلات زنانه و باکس های هدیه آماده فعالیت دارد. به طور مثال شما میتوانید از کادو ولنتاین های آماده شده ی این فروشگاه یا عروسک خرس بزرگ برای روز عشق و سایر مناسبت ها هدیه تهیه فرمایید. پس از این رکود، کارخانه پژو موافقت کرد که ایران خودرو موتور و سیستم تعلیق پژو ۵۰۴ را برای ساخت پیکان استفاده کند.
مخصوصا زمانیکه بهدنبال قیمت پیکان وانت کارکرده و دست دوم باشید، با یک معادله چندمجهولی روبهرو هستید؛ چراکه فاکتورهای زیادی ازجمله قطعات تعویضشده یا رنگشده، میزان کارکرد و … افراد عادی و غیرمتخصص قادر به تشخیص تمام این موارد نیستند و نمیتوانند قیمت خودرو وانت پیکان را بهدرستی تعیین کنند، درنتیجه ممکن است دچار عواقب جبرانناپذیری شوند. همراه مکانیک تلاش کرده تا با ارائه قیمت روز وانت پیکان، به شفافیت بازار کمک کند، پس همیشه میتوانید برای مشاهده قیمت پیکان وانت به سایت همراه مکانیک مراجعه کنید.
خرید و فروش پیکان
قیمت وانت پیکان در بازار ایران برای سالهای 1380 تا 1393 در این صفحه قابل مشاهده است. پیکان ایرانی دقیقا همان خودرویی نبود که در انگلستان تولید میشد. برای مثال در پیکان دولوکس زه و سپرها از مدل هامر، تودوزی از هیلمن، داشبرد و فرمان از سینگر بود و بخشهایی از آن هم در ایران تولید میشد. سرسیلندرهای موتور ۱۷۲۵ سیسی این خودرو محبوب چدنی شدند و برای حل مشکل جوش آوردن آن، رادیاتور دولول به چهارلول تغییر یافت.
خودروي پيكان از طي دهه 70 به بعد سبب شد مراكز قطعه سازي نيز بعد از انقلاب دوباره با داخلي سازي قطعات پيكان شكل بگيرد، بسياري از قطعه سازان از كپي كاري قطعات پيكان به روش مهندسي معكوس به دانش ساخت دست يافتند وتا جايي پيش رفتند كه هم اكنون به اروپا و آمريكا نيز صادرات قطعه انجام ميدهند. حتي در اوايل دهه 70 و واردات انبوه خودرو، اين خودرو از محبوبيت نيفتاد و همچنان پول رايج بازار خودروي ايران بود. تعمير راحت، ارزان بودن تعمير، تعمير در همه جا، هزينه كم و انس مردم ايران با اين خودرو، همچنان اين خودرو را تا سال 1380 به عنوان پرمشتريترين خودرو مطرح ميكرد.
اما در سال ۱۳۷۳ نوعی پیکان موسوم به سپر جوشن تولید شد که فقط اندکی به آن طرح شبیه بود. یکسری از تغییرات دیگر که مربوط به طرح پیش نمونه بود نیز در سالهای بعد در پیکانها اجرا شد. در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد. پس از آن تلاشهای فراوانی برای ایجاد یک خودروی جایگزین برای این خودرو انجام شد. از جمله خودروهای جانشین میتوان به ال۹۰، چری کیوکیو ۶، طرح ان پی (که منجر به خلق پژو ۲۰۶ صندوقدار شد)، پژو روآ، خودرویی بر اساس پلت فرم پژو ۴۰۵ (که نتیجه آن سمند شد) اشاره کرد که البته طرحهای مذکور یا ناکام ماند یا مورد استقبال قرار نگرفت یا قیمت آنها گران تمام شد. ایران خودرو (با نام پیشین ایران ناسیونال) به تولید پیکان تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد.
بعد از استقبال گسترده خریداران، پیکان در دو مدل هیلمن و جیتی که در ایران به پیکان جوانان شهرت یافت، عرضه شد. این مدل از پیکان با دو چراغ گرد به محصولات بی ام و شباهت داشت. در واقع طرح هیلمن جی ال اس روی موتور هیلمن جی تی سوار شده بود. پیکان قبل از ورود به ایران، ۱۲ سال در انگستان تولید مجله خبری خودرو میشد که مدت زمان طولانی محسوب میشود. خودروسازی روتس که بعدها تبدیل به کرایسلر اروپا شد و روتس ارو یا پیکان را تولید میکرد، بودجه زیادی برای طراحی و تولید پلتفرم جدید نداشت و سعی میکرد با تغییراتی روی ظاهر و مشخصات فنی روتس ارو و ارائه فیسلیفتهای جدید، خریداران را به خود جذب کند.