قیمت پراید, خودرو صفر وکارکرده به روز در خرید و فروش کاراپ-دیزل کاران

پراید 131 همانند برادران خود به یک موتور 4 سیلندر با حجم 1323 سی‌سی مجهز شده است. این پیشرانه می‌تواند 71 اسب بخار قدرت در 5500 دور بر دقيقه و 108 نيوتن متر گشتاور را در 2800 دور بر دقيقه تولید کرده و نیروی تولید شده را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل کند. تمامی محصولاتی که عنوان پراید را یدک می‌کشند، روی پلتفرمی موسوم به X100 ساخته می‌شوند.

از سال ۱۳۷۲ شمسی هم که سر از ایران و سایپا درآورد و به عنوان پرفروش‌ترین خودروی ایرانی، تقدیم شهروندان کشورمان شد تا لذت سواری را بچشند. پس از گذشت چند سال، کیفیت پراید صبا و نسیم کاهش یافت و باعث شد تا آمار تصادفات، روز به روز افزایش یابند. شرکت سایپا که از دریافت سود بالا(به دلیل افزایش تقاضا) راضی بود؛ تولید خودرو های خود را متوقف نکرد و خودرو های جدید خود(که تفاوتی با سری قبلی نداشتند؛ بلکه بدتر نیز شده بودند) را با نام “سری ایکس 100” معرفی کرد.

  • افزایش قیمت خودروهای پرطرفدار در بازار همچنان ادامه دارد، پژوپارس با افزایش 10 میلیون تومانی به 560 میلیون تومان رسیده است.
  • مشخصات فنی و ظاهر این دو مدل تقریبا مشابه است و تنها تفاوت آنها در بخش ظاهری که شامل صندوق عقب می‌شود می‌باشد.
  • وقتی دید کامل به پشت داشتید پدال گاز را کمی فشار دهید و همزمان آرام پا را از روی کلاچ بردارید، ماشین به عقب حرکت خواهد کرد.
  • محصولات ساخته شده روی این پلتفرم تنها در برخی جزئیات با یکدیگر تفاوت دارند، ولی ماهیت کلی آن‌ها یکسان است.

تولید پراید ۱۳۱ از سال ۱۳۸۹ آغاز شد و با توجه به امکانات و آپشن‌های مختلف، در ۵ تیپ مختلف ST، LX، SL، SX و EX عرضه می‌شد، اما به دلیل اجباری شدن ترمز ABS بر روی خودرو‌ها تیپ‌‌های ST و LX در سال ۱۳۹۱ از رده خارج شدند. بعد از آن تولید تیپ LE با یک کیسه هوا و ترمز ABS در دستور کار قرار گرفت اما باز هم مجله خبری خودرو به دلیل نداشتن فرمان هیدرولیک با مشکلاتی همراه بود. در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ هم دو تیپ دیگر با نام‌های SE و TL که دارای دو کیسه هوا، ترمز ABS و فرمان هیدرولیک بودند، تولید شدند و توانستند استاندارد آلایندگی یورو ۴ را بدست بیاورند. پراید صبا در سال های اول ورود به بازار، از محبوبیت خاصی بهره می‌برد.

پراید

در حالی که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر جایگزینی «داتسون گو» -خودروی ساخت ژاپن- و «چانگان بنی» -خودروی چینی- وجود دارد، اما به نظر می‌رسد به دلیل قیمت‌های بالا هیچ‌کدام امکان جایگزینی با خودروی اقتصادی پراید را نداشته باشند. هر دو خودروی ذکرشده قیمتی حدود شش هزار دلار -معادل 75 میلیون تومان- دارند که برای مصرف‌کننده ایرانی بسیار بالاست. ساپیا در طول این‌ سال‌ها این خودروی اقتصادی را با نام‌های نسیم، صبا، سایپا 132، سایپا 111، سایپا 141 و سایپا 151 در ایران تولید و عرضه کرده است. تا سال 2000 کمپانی کیا مدل‌های XL، GTX، هاچ‌بک پنج در و سدان چهار در را تولید کرد.

پراید 131

یک هاچ بک خوش ساخت و جوان پسند آلمانی کـه توانست در مدت کوتاهی بـه ترند بازار ایران تبدیل شود. این خودرو کـه بـه غیر از فیلم لیلا اثر داریوش مهرجویی، یکی از خودرو‌هاي نمادین دهه ۷۰ خورشیدی اسـت، از اوایل این دهه درکنار برادرانش وکترا و آسترا بـه بازار ایران راه یافت. میدانید کـه این خودرو اساسا توسط فورد طراحی شد و شکست خورد، بعد مزدا کـه زیرمجموعه فورد بود آنرا مونتاژ کرد و توفیقی نیافت. کیا هم بعدتر با کمک مزدا آنرا در کره روی خط تولید برد و ازآن خیر ندید. اگر ناصرالدین شاه اولین کسی بود کـه خودرو رابه ایران آورد یا موسیو اولین کسی بود کـه در ایران رانندگی کرد، نام صنعت ماشین هم با نام برادران خیامی گره خورده اسـت.

انقلابی عظیم به نام “خانواده ایکس 100”!

در رده قیمتی پراید 131 تنها خودرو صفر کیلومتری که می‌تواند با آن رقابت کند، نسخه‌ فیس لیفت خودش یعنی پراید 132 است. البته در نسخه‌های غیر صفر کیلومتر، گزینه‌ای مانند تیبا صندوقدار نیز پیش روی شما قرار دارد که طراحی آن به نسبت جدیدتر بوده و موتور آن نیز قدرتمندتر است. وزن پراید 915 کیلوگرم است و شتاب 0 تا 100 آن چیزی در حدود 15 ثانیه اعلام شده است که شاید به هیچ وجه راضی‌کننده نباشد، اما از ارزان‌ترین سدان بازار کشور بیشتر از این هم نمی‌توان انتظار داشت.