پراید؛ از تولد در آمریکا تا مرگ در ایران تجارت‌نیوز-دیزل کاران

نوسانات نرخ ارز، روی تولید یک خودرو به اصطلاح صد درصد داخلی‌سازی شده مانند پراید 131 نیز بی اثر نبوده و طی چند ماه گذشته قیمت کارخانه این خودرو افزایش یافته است. در رنج قیمتی پراید 131 اگر مجله خبری خودرو به خودروهای هاچبک علاقه دارید می‌توانید به سراغ نمونه‌های کم کارکرد پراید 111 یا تیبا 2 برودید. ماشین منسوخی کـه در جای جای کشورمان می تازد و البته رکورددار مرگ و میرهای جاده نیز هست.

  • خودروی پراید 111 از قیمت مناسبی برخوردار است اما برخی افراد برای اینکه هزینه خرید خودرو را بصورت نقد و یکجا پرداخت نکنند از خرید نقد خودداری می کنند.
  • به طور متوسط باتری عمری حدود 2 سال یا 40،000 کیلومتر دارد.
  • در این مقطع ماشین چرخیده اما صاف نیست، حال دنده یک بگذارید و فرمان را تا صاف شدن در مسیر قرارگرفتن خودرو به چپ بچرخانید.
  • نوسانات نرخ ارز، روی تولید یک خودرو به اصطلاح صد درصد داخلی‌سازی شده مانند پراید 131 نیز بی اثر نبوده و طی چند ماه گذشته قیمت کارخانه این خودرو افزایش یافته است.
  • آنقدر ظاهر انواع خودروهایی که با نام پراید در بازار عرضه می‌شوند برای بیننده تکراری شده است که شاید دیگر لازم به توضیحی راجع به بدنه و نمای ظاهری این خودرو نباشد.

علی‌رغم این آمار و ارقام نگران‌کننده، خودرویی که به دلیل غیراستاندارد بودن در ژاپن، آمریکا و کره جنوبی برای مدت محدودی تولید شده، بیش از 20 سال است که در ایران تولید می‌شود. پیشرانه اولیه M13 روی همه تیپ‌های پراید ۱۳۱ (EX، SX، LE، SE و SL) استفاده می‌شد اما سایپا این پیشرانه را ارتقا داد و علاوه بر افزایش قدرت و گشتاور، استاندارد آلایندگی یورو ۴ را اعمال کرد. موتور جدید سایپا از سال ۹۲ فقط زیر کاپوت تیپ‌های SE و TL پراید ۱۳۱ قرار گرفت. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این سدان کوچک شهری با موتور ۴ سیلندر و ۱.۳ لیتری اولیه ۱۵ ثانیه است و حداکثر سرعتش هم به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و از این نظر پراید ۱۳۱ خودروی کُندی است. در میان همه تیپ‌های پراید ۱۱۱، ترمز ABS، کیسه هوا راننده و فرمان هیدرولیک جزء موارد و امکاناتی است که می‌تواند متفاوت باشد.

صبا، اولین عضو خانواده پراید

طراحی قالپاق خودرو، و طراحی چراغ جلو از دیگر تحولات بدنه خودرو می‎باشد. صندلی های عقبی خودرو نیز برای دو فرد بزرگسال و یک فرد خردسال کاملا مناسب می‌باشد. در بخش بلندگوهای عقبی و شیشه نیز شاهد وجود یک چراغ سوم هستیم که با طراحی لامپ های قرمز رنگ به چشم می‌خورد. تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت آوای همراه هوشمند هزاردستان (فروشگاه برنامه‌های موبایلی اندروید بازار) است. صد‌ها هزار بازی ایرانی و خارجی دیتادار یا بدون دیتا را با ترافیک نیم‌بها نصب کنید و به سادگی خرید درون‌ برنامه‌ای انجام دهید.

اما تولید این خودرو به کلی متوقف نشد و کره جنوبی در خط تولید کیا، این خودرو را با شکل و شمایل جدیدتری مونتاژ کرد. در سال 1372 شمسی، سایپا امتیاز مونتاژ این خودرو را کسب کرد. افزایش تقاضا باعث شد تا شرکت سایپا، امتیاز تولید این محصول را در سال 1380 از شرکت کیا موتورز دریافت کند(بخرد).

آخرین قیمت انواع خودرو های سایپایی را امروز شنبه 26 آذر 1401 ببینید. – به گزارش نبض بازار ، اگر پی گیر قیمت محصولات سایپا هستید ، این خودروها امروز نیز نوسان قیمت را تجربه کردند. در دهه 2000 کره جنوبی تولید پراید را متوقف کرد و پراید جای خود را به کیا ریو داد که در حال حاضر نسل چهارم آن در این کشور در حال تولید است. پراید در واقع همان مزدا 121 است که در دهه هشتاد میلادی در ژاپن تولید می‌شد.تولید نسل اول این خودرو در سال 1993 در کره جنوبی هم کنار گذاشته شد و کیا موتورز مسیر متفاوتی را در پیش گرفت. از سال 1987 خط تولید آن به کیاموتورز فروخته و مونتاژ آن با نشان کیا پراید در کره جنوبی آغاز شد. بله، باتری های عرضه شده برای خودرو پراید 131 در کیان باتری از نوع بدون نیاز به نگهداری و به اصطلاح اتمی و خشک میباشند.

خودرو پراید پروژه X100

با شرکت در طرح‌های فروش اقساطی پراید ۱۱۱ که از سوی سایا خودرو عرضه می‌شود از مزایای تحویل فوری بهره‌مند می‌شوید. در میان طرح‌هایفروش اقساطی سایپا، انواع مدل‌های پراید مانند پراید ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۱۱ همواره متقاضیان زیادی دارند. این پراید نخستین مدل تولید شده در سال ۱۳۸۴ است که در کلاس بدنه سدان قرار می‌گیرد. “پراید صبا” در ابتدا توسط یک موتور کاربراتوری ساپورت می‌‌شد اما به دلیل مصرف سوخت بالا بعد از سال ۱۳۸۲ به بعد به موتور انژکتوری تغییر یافت. در واقع، نوع موتور بکار رفته در نسخه های بعدی خانواده پراید نیز به انژکتوری تغییر یافت.

این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است و از این بابت دل هواداران محیط زیست را به دست می‌آورد. این امر به خوبی بیانگر این موضوع است که پراید، بسیاری از نیازهای خانواده‌های ایرانی را برطرف می‌کند و مطابق بودجه و سلیقه آن‌هاست. در ادامه به بررسی مشخصات یکی از پرطرفدارترین مدل‌های پراید یعنی ۱۱۱ می پردازیم. در آبان ماه ۱۳۹۷ وزارت صنعت به تکرار توقف تولید و از رده خارج شدن این خودرو را اعلام نمود و تاریخ آن را به تیر ماه ۱۳۹۹ موکول کرد. این در حالی بود که تولید پراید ۱۳۲ در دی ماه ۱۳۹۸ متوقف شده بود و پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ به ترتیب در اردیبهشت و تیر ماه ۱۳۹۹ به کل از رده خارج شدند و تولید آنها نیز متوقف شد.

مدل‌های مختلف پراید در ایران شامل دو مدل سدان ۱۳۱ و ۱۳۲، یک مدل هاچ‌بک ۱۱۱، یک مدل لیفت‌بک با نام ۱۴۱، و یک مدل وانت با نام ۱۵۱ می‌شوند. علاوه بر این مدل ۱۳۱ پیش از تغییر طراحی داخلی و بروزرسانی‌های جزئی در نمای بیرونی، با نام سایپا صبا شناخته می‌شد و مدل هاچ‌بک آن که سپس با مدل ۱۱۱ جایگزین شد نیز سایپا نسیم نام داشت. این مدل پراید که جز خانواده سری ایکس 100 قرار میگیرد؛ به دلیل طراحی نامناسب، بسیار زود از چرخه تولید خارج شد. ظاهر چراغ های عقب و طراحی جانبی خودرو بسیار نامطلوب بود و این خودرو نتوانست موفقیت پراید صبا و 131 را بدست بیاورد.