کارخانه ایران ناسیو نال موتور، جعبهدنده و شاسی از اروپا وارد میکرد و اتاق اتوبوس هم که در داخل ایران تولید میشد. استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور ۱۸۰۰ سی سی، قدرت موتور بیشتر و دو کاربراتور بود به خط تولید پیکان اضافه شود . ۲۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۶ بود که پهلوی دوم خط تولید پیکان را افتتاح کرد و این خودرو به صورت رسمی وارد سبد محصولات تولیدی ایران ناسیونال شد. دولت در آن زمان عزم بسیار جدی داشت تا خودروی سواری تولید کند. برای همین با کمپانیهای خارجی که میتوانستند این کار را انجام دهند، وارد مذاکره شد. همان سالها قراردادی با شرکت روتس بسته شد تا به واسطه آن خودرویی به نام «پیکان» در ایران تولید شود.
- پس از ساخت قطعات لازم پیکان، تولید این خودرو ۱۳ سال ادامه داشت و در سال ۱۳۸۴ پیکان با تولید ۲ میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه با کارخانه ایران خودرو خداحافظی کرد و آخرین پیکان تولیدشده راهی موزه شد.
- تفاوت این تیپ با تیپهای دولوکس و کارلوکس، در نمای جلو و رینگها است.
- پس از این اتفاق تولید پیکان به دلیل فشار افکار عمومی و به دلیل آلودگی و مصرف سوخت بالا متوقف شد.
- یکی از جذاب ترین و مهیج ترین اسباب بازی ها برای پسر ها تفنگ ساچمه ای است که تنوع بالایی از کلت فلزی را در این سایت میتوانید خریداری کنید.
- این خودرو مخصوص افرادی بود که در محیطهای صنعتی و کارخانهها کار میکردند.
پیکان قبل از ورود به ایران، ۱۲ سال در انگستان تولید میشد که مدت زمان طولانی محسوب میشود. خودروسازی روتس که بعدها تبدیل به کرایسلر اروپا شد و روتس ارو یا پیکان را تولید میکرد، بودجه زیادی برای طراحی و تولید پلتفرم جدید نداشت و سعی میکرد با تغییراتی روی ظاهر و مشخصات فنی روتس ارو و ارائه فیسلیفتهای جدید، خریداران را به خود جذب کند. تزئینات داخلی؛ محبوبترین تزئینات داخلی پیکان تزئینات طرح چوب آن بود که در اوایل تولید آن در ایران عرضه شد.
طهماسبی طی یکی از اظهارنظرهایش در این مورد، تاکید می کند که وزارت صنایع امکانات مناسب و وام خوبی را برای طراحی و تولید پیکان جدید در نظر گرفته است. بدون تردید برگ برنده ایران خودرویی ها در پروژه پیکان جدید، قیمت آن بود، چه آنکه این خودرو قرار بود قیمتی بین هشت تا 14 میلیون تومان داشته باشد. استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور مشابه، اما قدرت موتور بیشتر با سرسیلندر آلومینیومی بود به خط تولید پیکان اضافه شود.
محصولات مشابه
آینه بغل پلاستیکی، سپرهای جلو و عقب بلندتر، قالپاقهای تغییر شکل یافته، افزودن یک باله کوچک روی در صندوق عقب و … این خودرو را نسبت به پیکان معمولی متمایز میکرد. اما پس از یک سال فقط سپرها و قالپاقهای مدل پرتوتایپ (آنهم با طرحی متفاوت نسبت به پیش نمونه) روی پیکان قرار گرفتند که باعث تولید مدل سپر جوشن شد. سپر جوشن به واسطه ناهماهنگ بودن شکل سپر با بدنه خودرو زیاد موفق عمل نکرد و نهایتاً تولید آن به دلیل فروش پایین در سال ۱۳۷۸ متوقف شد.
این پیکانها در واقع نخستین نمونه ماشینهای ایرانی دنده اتوماتیک بودند که به دلیل گرانی مشتری چندانی نداشتند. این خودرو در طراحی خارجی با دولوکس یکی بود و در داخل نیز از یکی از زیباترین داشبوردها بین تیپهای مختلف پیکان بود. داشبورد چوبی و فرمان سه شاخه فلزی و دسته دنده اتوماتیک از اصلیترین تفاوتها بود. پراید صبا- ازاواسط سال ۱۹۸۷ شرکت فورد لیسانس تولید خودروی فورد فستیوا را به شرکت کیا موتورز کره جنوبی نیز اهدا کرد و این خودرو با نام پراید در این کشور تولید شد.
پیکان دوگانه cng مدل 81 فوری
به گزارش سایت تفریحی پارس ناز به نقل از تالاب از سال 1346 پیکان با دو مدل دولوکس و کارلوکس به بازار عرضه شد و در این سال وانت پیکان و تاکسی پیکان هم به آن اضافه شد و پیکان اتوماتیک نیز در سال 1349 به تولیدات افزوده شد. در سال 1350 و 1351 شش مدل پیکان تولید میشد که عبارت بود از دولوکس، وانت، کار، جوانان، تاکسی و اتوماتیک،تولید این خودرو در سال 1383 به اتمام رسید. بزرگترین خودروساز ایران در اواخر دهه 70 و در حالی که هنوز پیکان را تولید می کرد،پروژه طراحی و تولید مدل جدید این محصول محبوب ایرانی ها را کلید زد. پروژه موردنظر «X11» نام داشت و قرار بود طی آن خودرویی جدید روی پلت فرم پیکان ساخته شود، خودرویی که در عین داشتن قیمتی مناسب، از امکاناتی به روز هم بهره ببرد. مدل های مختلفی که تاکنون ساخته شده است از جمله پیکان وانت ، دولوکس ، اتوماتیک ، پیکان سپر جوشن ، جوانان ، کارلوکس ، 1600 ، کار ، پیکان استیشن ، و از جمله مدل های جدیدتر ساخته شده شامل خودروی پیکان تاکسی و پیکان پژویی می باشد.
اما دولت با سرهم کردن قطعاتی که در انبار ایران خودرو از مدلهای قبل باقیمانده بود این خودرو را ساخت. طراحی این خودرو تا پایان سال 1380 به طول انجامید، این پیکان جدید مراکز تحقیقاتی و نظامهای مهندسی را شکل داد. اما سرانجام این پیکان جدید تبدیل به خودرویی با نام “سمند” شد. هزیه طراحی سرسامآور این خودرو که حدود 500 میلیون دلار بود و همچنین قطعات گران قیمت این خودرو سبب شد طرح پیکان جدید شکست بخورد. پس از این اتفاق تولید پیکان به دلیل فشار افکار عمومی و به دلیل آلودگی و مصرف سوخت بالا متوقف شد. در سال ۱۳۷۲ تصاویری از پیش نمونه تغییر چهره پیکان توسط ایران خودرو منتشرشد.
مونتاژ خودرو در ایرانخودرو به همینترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایرانخودرو آنها را مونتاژ میکرد و درکنار آن قسمتهایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته میشدند. در این سال با توقف خط تولید پیکان در انگلستان ایرانخودرو با کاهش واحد انتقال قدرت اصلی مواجه شد و تولید پیکان از سقف بیش از ۷۰ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۳ به سه هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ سقوط کرد. مونتاژ پیکان در ایران تا سال ۱۳۶۴ ادامه داشت تا اینکه خط تولید پیکان در کرایسلر اروپا متوقف و با پژو ادغام شد. در نتیجه این ادغام، ایران خودرو با مشکلاتی در تهیه و واردات پیشرانه و قطعات آن مواجه شد و تولید پیکان از ۷۰ هزار دستگاه به ۳ هزار دستگاه در سال ۱۳۶۸ رسید. جشن تولد پیکان؛ شعر تولد تولد تولدت مبارک، اولین بار برای پیکان سروده شد. پیکان یکی از خاطره سازترین و محبوب ترین خودروها برای اکثر ایرانیان است و در زمان خودش یکی از بهترین خودروهای بازار جهانی خودرو محسوب میشد.
خودروی پیکان یکی از خودروهای پرطرفدار در بین ماشین های قدیمی است که امروزه نیز طرفداران خاص خود را دارد و با وجود توقف تولید آن همچنان در خیابان های هر شهری می توان تعدادی زیادی پیکان در حال تردد را مشاهده کرد. با توجه به اینکه تولید این خودرودر سال 84 متوقف شده است، شاید برای صاحبان این خودرو سوال باشد که اگر باتری این خودرو دچار خرابی شود از چه نوع باتری جایگزینی باید استفاده کنند؟! برای تعویض یا جایگزینی باتری پیکان باید ابتدا تفاوت های آن با سایر باتری ها و همچنین مشخصات فنی باتری را بدانیم. شاید یکی از نخستین نمونه خودروهای کوچکی که همه اهل خانواده میتوانست دور هم جمع کند پیکان استیشن بود. خودرویی در طول یک قرن صنعت خودروسازی در ایران حسابی مورد توجه خانوادههای پر جمعیت دهه ۴۰ و ۵۰ قرار گرفت. پیکان استیشن در دوران تولید قیمتی کمتر از پیکان جوانان داشت.
یکسری از تغییرات دیگر که مربوط به طرح پیش نمونه بود نیز در سالهای بعد در پیکانها اجرا شد. در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد. پس از آن تلاشهای فراوانی برای ایجاد یک خودروی جایگزین برای این خودرو انجام شد. ایران خودرو (با نام پیشین ایران ناسیونال) به تولید پیکان تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، تولید پیکان کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف تولید رسید. با این حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و وانت پیکان تا سال ۱۳۹۳ تولید شد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید.