کودیاک رباتیک گفت که افزودن حسگرهای جدید و یادگیری هوش مصنوعی، سال 2024 را به سال انتقالی برای فناوری کامیون های خودران تبدیل خواهد کرد.  - ع،: جک رابرتز

کودیاک رباتیک گفت که افزودن حسگرهای جدید و یادگیری هوش مصنوعی، سال 2024 را به سال انتقالی برای فناوری کامیون های خودران تبدیل خواهد کرد.

ع،: جک رابرتز


کنورث T680 قرمز رنگ بسیار زیبا بود و در زیر نور سرد آفتاب ، وگاس می درخشید (اگرچه دیدن دلقک سیرک کازینو که به طرز شومی بر روی کاپوت کامیون کمین کرده بود کمی ناراحت کننده بود).

اوایل ژانویه در نمایشگاه فناوری CES بود و من در زمینی بزرگ و بادگیر بیرون از سالن غربی مرکز همایش های ، وگاس ایستاده بودم. آندریاس وندل، مدیر ارشد فناوری کودیاک همراه من بود. کنورث قرمز رنگی که ما در حال بررسی آن بودیم به آ،ین فناوری کنترل خودکار کودیاک روباتیک مجهز شده است. وندل اطراف کامیون را به من نشان داد تا در مورد پیشرفت‌ها و ویژگی‌های جدیدی که کودیاک معرفی کرده و برنامه‌های سریع این شرکت برای حمل و نقل خودران آینده صحبت کنم.

غلاف های م،ار و سنسورهای اضافی

کنورث که در نمایشگاه CES 2024 به نمایش گذاشته شد، به نسل ششم فناوری خودکار کودیاک درایور مجهز شد. مهندسان کودیاک زمان و انرژی زیادی را روی اصلاح آرایه‌های حسگر بیرونی کامیون متمرکز کرده‌اند تا آنها را مؤثرتر و ایمن‌تر کنند.

وندل توضیح داد: «اکنون همه حسگرهای ما در غلاف های حسگر نصب شده روی کابین کامیون قرار دارند. او به یک مجموعه آینه دید عقب بزرگ در نزدیکی ستون‌های A کامیون اشاره کرد که با اجزای آینده‌نگر مختلف و سطحی آینه‌مانند درخشان در نزدیکی بالای آن نصب شده است.

او گفت: “آینه ای که می بینید یک سیستم لیدار دوربرد است.” و یک آرایه لیدار اضافی در پایین غلاف حسگر وجود دارد. در کل چهار سیستم لیدار وجود دارد. و این سیستم‌ها با هم کار می‌کنند و 360 درجه می‌چرخند تا به کودیاک درایور بفهمند جلوی کامیون، پشت کامیون و کناره‌های کامیون چیست.


کودیاک سنسورهای جدید مختلفی را به مجموعه آینه دید عقب/پاد حسگر نصب شده در خارج از کامیون اضافه کرده است.  - ع،: جک رابرتز

کودیاک سنسورهای جدید مختلفی را به مجموعه آینه دید عقب/پاد حسگر نصب شده در خارج از کامیون اضافه کرده است.

ع،: جک رابرتز


سیستم های لیدار توسط چهار دوربین در هر طرف کامیون تقویت می شوند.

وندل گفت: «آن دوربین‌ها بر روی نقاط کور جلو و کناره‌های کابین متمرکز شده‌اند. همچنین اسکن‌های دوربردی از جلو و عقب کامیون ارائه می‌کند. ما شش سیستم راداری نیز داریم — سه تا در هر غلاف حسگر. یکی به جلو نگاه می کند. یکی به عقب نگاه می کند. و ما به تازگی یک سیستم اضافی اضافه کرده‌ایم که کناره‌های کامیون را نظارت می‌کند. ما این کار را انجام دادیم زیرا متوجه شدیم که وقتی کامیون در یک تقاطع T متوقف می‌شود، می‌خواهیم ترافیک روبرو را قبل از اینکه بخواهند به بزرگراه بروند، بسیار دور ببینیم. و این رادار جدید به ما کمک می کند آن وسایل نقلیه را بهتر ردیابی کنیم.

اما “دیدن” دنیای اطراف یک کامیون فقط شروع کار است. رانندگان انسان نیز برای اداره ایمن وسیله نقلیه به شنیدن صداهای مختلف وابسته هستند. به همین دلیل است که میکروفون‌های جدیدی نیز روی غلاف‌های حسگر نصب شده‌اند که به راننده Kodiak اجازه می‌دهند وسایل نقلیه اضطراری و سایر صداهای مهم را در داخل و خارج کابین کامیون بشنود.

او گفت: «و ما می‌تو،م از هوش مصنوعی برای کمک به آموزش سیستم برای گوش دادن و درک چیزهایی استفاده کنیم که کاملاً آنطور که باید به نظر نمی‌رسند».

چراغ های اضطراری جدید برای ،ابی کامیون های خودمختار

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید حس مش، در غلاف‌های حسگر Kodiak، چراغ‌های بزرگ، روشن و اضطراری است که در بالای مجموعه غلاف قرار دارند.

وندل گفت: «بدیهی است که یک کامیون خودران نمی تواند مثلث های هشدار دهنده را در صورت بروز مشکل در جاده قرار دهد. بنابراین ما از اداره ایمنی حمل‌ونقل فدرال درخواست کرده‌ایم که از ا،ام برای قرار دادن مثلث‌های هشدار در هنگام بروز ،ابی معاف شود.

به جای آن مثلث ها، چراغ های اضطراری چشمک زن در بالای غلاف های حسگر به وسایل نقلیه نزدیک هشدار می دهند که یک کامیون متوقف شده است و باید با احتیاط ادامه دهند.

کاهش نگر، های کالیبراسیون

به منظور رانندگی ایمن در جاده های عمومی، کالیبراسیون صحیح سنسورها برای وسایل نقلیه خودران بسیار مهم است. وندل گفت یک مزیت اضافی برای طراحی غلاف حسگر Kodiak این است که هیچ کالیبراسیون اضافی هنگام نصب روی کامیون انجام نمی شود.

وندل توضیح داد: «ما در واقع سنسورها را در کارخانه کالیبره می کنیم و آنها را به صورت پیش کالیبره شده ارسال می کنیم. من بیش از 10 سال است که در حال توسعه فناوری رانندگی خودمختار هستم. من در آن زمان کالیبراسیون سنسورهای زیادی را در این زمینه انجام داده ام. و می توانم به شما بگویم که تعیین اه، من، در میدان یا یافتن انواع ساختارهای من،ی که برای کالیبره ، آن حسگرها به درستی نیاز دارید، واقعاً سخت است.

وندل گفت که غلاف‌های حسگر جدید Kodiak Driver را می‌توان به سرعت توسط تکنسین‌ها با کمترین آموزش اضافی در مدت زمان لازم برای تعویض ،تیک کامیون تعویض کرد.

وی افزود: کل این فرآیند حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد. هنگامی که غلاف روی کامیون سوار می‌شود، به اصلاح‌کننده‌های کوچکی نیاز دارد، اما در واقع یک فرآیند بسیار ساده برای شماره‌گیری آن است. و سپس آماده حرکت است.»

وندل گفت که طراحی غلاف حسگر م،ار و از پیش کالیبره شده کمک می‌کند کامیون‌ها در جاده‌ها پول در بیاورند و در مغازه پول ،ج نکنند. او گفت: «این طراحی واقعاً زمان کارکرد ناوگان را به حدا،ر می‌رساند، و این واقعاً همان چیزی است که مشتریان ما از کامیون‌های خودران می‌خواهند».

یک سال آبخیز برای فناوری خودمختار

به گفته وندل، زیر کاپوت کامیون مجهز به کودیاک درایور نیز بهبودهایی ایجاد شده است.

او گفت: “این واقعاً جایی است که بیشتر ویژگی های جدید ما در Kodiak Driver متمرکز شده است.” ما اکنون سیستم‌های فرمان اضافی روی کامیون و سیستم‌های ترمز سه‌گانه اضافی نیز داریم.»

همچنین سیستم های قدرت دوگانه و اضافی وجود دارد تا مطمئن شوید که همه قطعات الکترونیکی همیشه به درستی کار می کنند. سرعت پردازش رایانه‌هایی که سیستم کنترل خودکار را اجرا می‌کنند برای مق، با هر موقعیت رانندگی که کامیون در آن قرار می‌گیرد به حدا،ر رسیده است.

وندل توضیح داد: «این به این م،ی است که هر نقطه از ،ابی باعث از دست دادن کنترل خودرو نمی شود. و بنابراین، از این نقطه نظر، ما احساس می کنیم که این واقعا امن ترین معماری کامیون خودران است که می تو،د امروز تصور کنید.

Kodiak: تقریباً برای عملیات بدون راننده واقعی آماده است

وندل افزود، نتیجه همه این ویژگی‌های جدید این است که Kodiak امروز واقعاً بدون راننده آماده است. وندل گفت: “حدود پنج سال و دو و نیم میلیون مایل طول کشید تا به این نقطه برسیم.” ما بیش از 5000 بار در جاده‌های عمومی با Kodiak Driver حمل کرده‌ایم. ما سیستم خود را به حدی اصلاح کرده‌ایم که می‌تواند به راحتی و ایمن با حمل و نقل یک ون خشک، برای حمل یک تخت مسطح، و یک مرجع برای حمل مایعات سازگار شود.»

به این دلیل که سیستم عامل کودیاک درایور تقویت‌شده با هوش مصنوعی نه تنها از دویدن‌هایی که تحت کنترل مستقل انجام می‌دهد، بلکه از رانندگان انس، نیز در شرایط مختلف رانندگی یاد می‌گیرد.


یکی دیگر از ویژگی های جدید ایمنی درایور Kodiak یک چراغ هشدار چشمک زن است که در بالای غلاف حسگر قرار دارد تا در صورت غیرفعال شدن کامیون به خودروهای روبرو هشدار دهد.  - ع،: جک رابرتز

یکی دیگر از ویژگی های جدید ایمنی درایور Kodiak یک چراغ هشدار چشمک زن است که در بالای غلاف حسگر قرار دارد تا در صورت غیرفعال شدن کامیون به خودروهای روبرو هشدار دهد.

ع،: جک رابرتز


تمام آن تجربیات رانندگی در دنیای واقعی دائماً توسط شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای در حال انجام که می‌توانند هر موقعیت یا شرایط رانندگی قابل تصوری را تقلید یا دوباره ایجاد کنند، تقویت می‌شوند.

وندل گفت: «همه این کارها واقعاً به ما اولویت می‌دهد که در مرحله بعد چه چیزی را باید اصلاح کنیم، چه چیزی مهم است، چگونه در مقایسه با انسان‌ها از نظر رفتار بیرونی انجام دهیم.»

“به همین دلیل است که در مجموع، ما معتقدیم که امسال – 2024 – ما معتقدیم که می تو،م این نوار را چنان بالا ببریم که در واقع نشان دهیم ایمنی راننده Kodiak با یک راننده انس، برابر است. در آن زمان است که ما این کار را انجام خواهیم داد. آن را راه‌اندازی کنید. نه قبلاً. اما فکر کنید که ما در آنجا هستیم. بنابراین، ما واقعاً احساس می‌کنیم که سال 2024 سال مهمی برای ما و کامیون‌های خودران خواهد بود.»



منبع: https://www.truckinginfo.com/10214080/kodiak-autonomous-trucks-nearly-ready-for-real-world-fleet-deployment