پی ال سی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ آموزشگاه فنون برق

پی ال سی چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ آموزشگاه فنون برق

در سال 1967 برای اولین بار شرکت گولد مادیکان ، به درخواست شرکت جنرال موتورز آمریکا کنترل گر قابل برنامه ریزی plc را طراحی و ساخت . در واقع در سیستم های اتوماسیون صنعتی وظیفه ی اصلی کنترل بر عهده plc می باشد. جهت جلوگیری از ایجاد خطا cpu کنترل گر plc را به صورت مداوم چک می‌کند و عملکرد هایی شامل عملکرد های لاجیک و بسیاری عملکردهای دیگر را اجرا می کند‌.

بر اساس این الزامات، می‌توانید به سرعت بسیاری از گزینه‌ها را حذف کرده و جستجوی خود را فقط به چند سیستم عامل محدود کنید. SCADA (اسکادا) مخفف عبارت Supervisory Control and Data Acquisition (نظارت بر کنترل و کسب داده) است. این سیستم در واقع یک سامانه کنترل صنعتی است که در آن یک سیستم رایانه‌ای کار نظارت (مانیتورینگ صنعتی) و کنترل فرآیندهای صنعتی را انجام می‌دهد.

جالب است بدانید که کنترلرهای PLC دهه‌ها است که در صنعت شیشه استفاده می‌شوند. تولید شیشه یک فرآیند پیچیده است که کمپانی‌های زیادی به دنبال استفاده از PLCها برای اتوماسیون کردن این فرآیند بوده‌اند. مثلاً برای تولید شیشه، پی ال سی به طور گسترده به کار می‌رود تا نسبت مواد را کنترل و شیشه‌های تخت را بررسی کند. تکنولوژی پی ال سی در طول سالها در صنایع شیشه، تبدیل به یک تکنولوژی پرتقاضا و پرکاربرد شده است.

  • اما عمدتا تقسیم بندی آن ها بر اساس سرعت پردازش, تعداد ورودی و خروجی ها, حافظه, تعداد شمارنده, تعداد رله ها, کیفیت پشتیبانی فنی, plc زیمنس سازگاری فنی و تعداد تایمرها می باشد.
  • از سویی کاربرد PLC در هر صنعتی ممکن است با صنعت در گیر مغایرت داشته باشد.
  • اما در مورد ساختار حافظه یا Memory موجود در PLCها باید عرض کنم خدمتتون که معمولاً این حافظه‌ها با استفاده از بایت‌ها، تک کلمات Single Word و یا double word سازماندهی می‌شوند.
  • پی ال سی ها یک نوع کنترل گر منطقی قابل برنامه ریزی محسوب می شوند ، به همین دلیل جزء پر مصرف ترین و پرکاربرد ترین تجهیزات در اتوماسیون صنعتی هستند.

اگر یک سیستم کامپیوتری برای یک منظور خاص طراحی و تولید شود از قابلیت های بالایی برخوردار است و می تواند با قدرت عمل نماید. اما زمانی که حیطه کاری آنها گسترده تر می شود و برای کاربرد های عمومی ساخته می شود قدرت و توانایی محاسباتی آنها نیز به شدت کاهش می یابد. قطعاتی که در کامپیوترها به کار می رود از ظرافت و حساسیت خاصی برخوردار است.این ظرافت و حساسیت عموما برای محیط های صنعتی گزینه خوبی بشمار نمی رود. غالبا محیط های صنعتی از آلودگی هایی همچون غبار، رطوبت، گرما و سرما، نویز الکتریکی و نوسان برق و… برخوردارند.

معرفی بهترین نرم افزار های مانیتورینگ صنعتی

آیا قصد دارید یک پنل HMI را به کارخانه خود معرفی کنید یا در نظر دارید تجهیزات فعلی خود را جایگزین کنید؟ می دانیم که تصمیم مهمی در پیش دارید. در همین حال، تعداد توزیع کنندگان و پنل های ارائه شده می تواند از همه ما پیشی بگیرد. بنابراین به جای مقایسه هر پارامتر و مرور کاتالوگ ها در جستجوی “بهترین اچ ام آی” – عاقلانه و بهینه برای صنعت خود انتخاب کنید. امروز می خواهیم در این مورد به شما کمک کنیم، توصیه های ما را در این مورد ببینید.

Delta PLC

برای برطرف کردن این مشکل از چند تا تو گر که هر کدام از آنها به صورت مستقیم عمل می کردند و در عین حال با یکدیگر ارتباط داشتند، در طبقات پایین نیز از ادوات هوشمند استفاده می‌شد که تا حدودی مشکلات موجود را رفع می کرد. ولی به سرعت تکنولوژی plc با مزایای بسیار خوب در مقایسه با این سیستم ها توانست جای این کنترل گر ها را در سیستم بگیرد. در واقعPLC کامپیوتری است که به طور مخصوص برای عملکرد ایمن در محیط های صنعتی دشوار مانند دمای هوای بسیار زیاد یا کم مرطوب یا خشک یا با گرد و غبار طراحی شده است.

۳ – PLC استهلاك مکانیکی ندارد بنابراین علاوه بر طول عمر بیشتر ، نیازي به سرویس و تعمیرات دوره اي ندارد . PLCها با خروجی رله‌ای بسته به نوع برند با هر دو ولتاژ AC (220 ولت) و DC (24 ولت) کار می‌کنند، اما در PLCها با خروجی ترانزیستوری فقط ولتاژ DC (24 ولت) پذیرفته می‌شود. با استفاده از PLC انعطاف‌پذیری مکانیزم کنترلی افزایش خواهد یافت.