شیر اطمینان چیست و سیفتی ولو چه استانداردی دارند؟ فارس استیل | kasrasaran

شیر اطمینان چیست و سیفتی ولو چه استانداردی دارند؟ فارس استیل | kasrasaran

ولی با بالا رفتن فشار در شیر فشارشکن، کنترلر یا عملگر عمل کرده و با باز شدن دیسک شیر فشارشکن، فشار اضافی مخزن بصورت تدریجی تخلیه می شود. حداکثر فشار کاری قابل قبول ((MAWP) Maximum Allowable Working Pressure) مبنایی برای تنظیم کردن فشار در شیر های ایمنی است که بر روی مخازن نصب می شوند. از انواع دیگر شیر های اطمینان می توان به شیر های اطمینان مناسب برای پکیج و آبگرم کن اشاره کرد. از این شیر ها، نمونه های مختلفی با انواع کاربری موجود است ک به آن ها شیر های کاهش دما و فشار نیز می گویند. شیر اطمینان وزن خالص (Dead-Weight Safety Valve) فشار را از طریق دیسک کاهش داده و از فنر استفاده نمی شود، بدین صورت که وقتی فشار در سیستم افزایش می یابد، دیسک با حرکت به سوی بالا فشار را پاسخ من کاهش می دهد. شیر اطمینان یا Safety Valve ،جهت محافظت در مقابل افزایش فشار و در پی آن جلوگیری از خطرات احتمالی است.

  • شیر فشار شکن را می توان با اکثر گرید های مواد ساخت و برای تمام انواع سیالات قابل استفاده هستند.
  • زمانی که فشار درون سیستم شروع به بالا رفتن کند، اگر نیروی حاصل از فشار سیال از نیروی فنر بیشتر شود، دیسک بالا می رود، سیال تخیله می شود و فشار کاهش می یابد.
  • از موارد استفاده این نوع شیر می توان به موتورخانه و انواع سیستم های گرمایشی از قبیل پکیج، آبگرمکن، پمپ آب و خطوط لوله اشاره نمود.
  • تا زمانیکه فشار ورودی کمتر از نقطه فشار تنظیم شده باشد، شیر بسته باقی می‌ماند.
  • هنگامی که فشار به میزان تنظیم شده رسید، پایلوت جریان سیال را به محفظه پیستون برده و همزمان محفظه پیستون را تخلیه می کند که این امر باعث باز شدن دیسک می شود.
  • با این حال، در برخی از کاربردها، مانند سیستم های هوای فشرده، شیر اطمینان اتصال خروجی نخواهد داشت و سیال مستقیماً به اتمسفر تخلیه می شود.

معیارهای مختلفی برای انتخاب شیرهای اطمینان مناسب وجود دارد که در این قسمت به طور مختصر به توضیح آن ها می پردازیم. برای محافظت از سیستم در برابر فشار بیش از حد (overpressure)، بسیار ضروریست که پنج معیار زیر را مد نظر خود قرار دهید. این نوع شیر اطمینان یک مشکل عمده دارد و آن اینست که بسیار نسبت به فشار برگشتی حساس هستند. شیر اطمینان Balanced bellows در برابر فشار برگشتی مقاومت بیشتری دارد.

آشنایی با نحوۀ عملکرد شیر اطمینان

برجسته ترین عواملی که در انتخاب یک سیفتی ولو و یا همان شیر اطمینان مناسب ، موثر است متریال بدنه ی اصلی ، ماکزیمم دما و فشار طراحی ، سایز و استاندارد اتصال می باشد . سیفتی ولو ها انواع مختلفی دارند اما از نظر کاربردی در دو نوع شیر اطمینان اهرم دار و شیر اطمینان بدون اهرم طراحی و عرضه می گردند . بالاترین فشار، فشاری است که باعث می شود شیر تخلیه به طور کامل باز شود.

شیر اطمینان استیل 1 اینچ

شیر هایی که دمای خیلی بالا و یا خیلی پایین را پشتیبانی می کنند، از فلزات گران تر ساخته می شوند. شیر فشار شکن به شیری گفته می شود که فشار سیال ورودی را کاهش داده و نیز فشار سیال را در خروجی شیر کنترل می کند تا فشار خروجی کمتر از فشار ورودی باشد. شیرهای فشارشکن معمولا جهت کنترل فشار بسیار بالای آب در برج های مرتفع، شبکه های گسترده انتقال سیالات، مخازن بزرگ صنعتی و … استفاده می شوند و برای سیستم لوله کشی آب خانگی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

دلایل استفاده از شیر اطمینان

حرکت دیسک و استم و راهنمای آن (Stem Guide) نباید دارای هیچگونه اصطکاک اضافی که موجب اخلال در حرکت آن شود باشد. نیروی فنر وارده بر دیسک باید اختلاف کمی با فشار وارده بر سیستم داشته باشد. زمانی که شرایط سیستم اجازه دهد متریال های ارتجاعی و غیر فلزی برای عملکرد بهتر در هنگام قطع استفاده می شود. شیرآلاتی که دارای مکانیزم فنری هستند، شیرآلات با bellows بالانس شده و شیر اطمینان پایلوت دار، که هر کدام از آن‌ها در شرایط مختلف مزایایی را دارند. معمولا در سیستم های اتوماتیک و فشار استاتیک روی گاز را تخلیه می کند. به صورت کاملا باز همراه با صدا عمل تخلیه را انجام داده و عملکرد فنری دارد.