شیرآلات صنعتی محصولات بازرگانی سیال کنترل | کسری ساران

شیرآلات صنعتی محصولات بازرگانی سیال کنترل | کسری ساران

کم بودن افت فشار در طول شیر گیت ولو بسیار کم است و همین ویژگی این محصول را تبدیل به گزینه ای عالی برای استفاده در مسیر جریان لوله های طویل مانند خطوط لوله انتقال نفت کرده است. در نوع عمودی مسیر جریان مستقیم است و این شیر بیشتر در مکانی که قطع جریان به صورت فوری لازم باشد بکار می رود. یکی از مزایای این نوع شیر یک طرفه استفاده از آن ها در سیالاتی است که ویسکوزیته بسیار زیادی دارند. در زمان باز بودن، مجرای مذکور در مسیر حرکت سیال قرار می گیرد و در وقت بسته بودن، طرف دیگر جسم کروی که سوراخ ندارد، محل عبور سیال را مسدود می نماید. شیرهای توپی از نظر ساختمان آسان تر و از نظر قیمت ارزان تر از نمونه های دیگر شیرها هستند.

  • در موقع قطع جريان دسيك به نشيمن‌گاه چسبيده و اجازه برگشت به سيال را نمي‌دهد.
  • انواع متداول شیرهای راه دهنده به صورت  ۲/۲، ۴/۲، ۴/۳، ۵/۲، ۵/۳ تولید شده و در بازار موجود هستند.
  • Valve شیر از تجهیزاتی است که در تمامی قسمت‌های زندگی افراد به کار می‌رود.
  • شیرهای پروانه ای اغلب در صنایع آب و نیرو و همچنین نفت و گاز به وفور استفاده می‌شوند؛ چرا که در این صنایع، امکان جداسازی یا قطع جریان به گونه‌ای دیگر اهمیت دارد.
  • جهت مصارف خاص مانند گردش آب در حلقه­ دیگ، تغذیه آب به یک مخزن یا برای شیر تغذیه دیگ به کار می روند.

نوع طراحی شیرها یکی از اساسی ترین روش ها برای طبقه بندی این طیف وسیع از شیرآلات موجود و یافتن یک شیر یا نمونه ی مناسب برای یک پروژه یا فرآیند است. از طرف دیگر اگر در سیستم فقط یک پمپ نصب شده باشد و این پمپ ناگهان خاموش گردد و در عین حال طول مسیر خروجی پمپ طولانی بوده و فشار در خروجی لوله و ارتفاع پمپاژ کم باشد بهتر است از یک شیر یک طرفه با ویژگی بسته شدن آهسته استفاده گردد. ساختمان شیر پروانه‌ای از یک بدنه معمولی و یک صفحه مدور که تقریبا در وسط قرار دارد تشکیل شده است. از این شیر می‌توان برای قطع و وصل کامل جریان و همچنین تنظیم جریان بصورت نیمه باز استفاده نمود. این نوع شیر اگر کاملا باز باشد مقاومت کمتری در برابر عبور جریان از خود نشان می‌دهد اما هنگامی که ۱۵ تا ۷۰ درجه باز باشد از عملکرد خوبی برای تنظیم شدت جریان برخوردار است. شیر سوزنی و شیر کروی از نظر ساختار بدنی به یکدیگر شباهت دارند ولی در نوع دیسک تفاوت خاصی با هم دارند.

ارسال نظر لغو پاسخ

انواع مختلف این نوع شیرها موجود هستند ولی معروف ترین آنها ساخت شرکت Cameron است. پلاگ را به اشکال مختلف می سازند و معمول ترین آن به صورت مخروط ناقص ساخته شده که با چرخاندن آن در بدنه، سوراخ آن روبروی لوله قرار گرفته و جریان سیال از آن عبور می کند. این نوع شیر دارای انواع گوناگونی بوده و ممکن است سه راهه و چهار راهه آنها برای انتخاب مسیر جریان وجود داشته باشد. در بعضی از شیرهای سماوری، آب بندی پلاگ با بدنه بوسیله نوعی خمیر گرافیت انجام می گیرد. این خمیر از سر پلاگ تزریق شده و بوسیله پیچی که روی آن بسته می شود خمیر بداخل شیارهایی که روی پلاگ تعبیه شده نفوذ کرده و بصورت فیلمی از خمیرها، بین بدنه و پلاگ قرار می گیرد.

۸- شیر کنترل Control valve

API Spec 6D برای شیرهای زیرزمینی قابل استفاده نیست، زیرا آنها با مشخصات جداگانه‌ای پوشش داده می شوند؛ هم‌چنین برای کلاس‌های فشاری بالاتر از ۲۵۰۰ قابل استفاده نیستند. این مدل از شیر ها ، گاهی اوقات با نام ESDV یا Emergency shutdown valve معرفی می‌شوند، شیر توپی‌ای با مکانیزمی که جریان مایعات را در سیستم خطوط لوله متوقف می‌کند. مکانیزم عمل‌کردن آن می‌تواند هیدرولیکی، الکتریکی، نیوماتیکی و یا ترکیبی از این‌ها باشد.

معایب شیر دروازه ای

در صورت بالا رفتن فشار بيش از حد مجاز اين شيرها بطور خودکار عمل کرده و با باز شده و خارج ساختن مقداری از محتوی دستگاه فشار آن را تا حد مجاز پايين می‌آورد. در اين نوع شير يك طرفه جريان سيال باعث باز شدن شير شده و برگشت جريان باعث بسته شدن شير مي‌گردد. از انواع شيرهاي يك طرفه فشاري مي‌توان شير يك طرفه پيستوني و شير يك طرفه كروي را نام برد.