خودروی پیکان یکی از خودروهای پرطرفدار در بین ماشین های قدیمی است که امروزه نیز طرفداران خاص خود را دارد و با وجود توقف تولید آن همچنان در خیابان های هر شهری می توان تعدادی زیادی پیکان در حال تردد را مشاهده کرد. با توجه به اینکه تولید این خودرودر سال 84 متوقف شده است، شاید برای صاحبان این خودرو سوال باشد که اگر باتری این خودرو دچار خرابی شود از چه نوع باتری جایگزینی باید استفاده کنند؟! برای تعویض یا جایگزینی باتری پیکان باید ابتدا تفاوت های آن با سایر باتری ها و همچنین مشخصات فنی باتری را بدانیم. شاید یکی از نخستین نمونه خودروهای کوچکی که همه اهل خانواده میتوانست دور هم جمع کند پیکان استیشن بود. خودرویی در طول یک قرن صنعت خودروسازی در ایران حسابی مورد توجه خانوادههای پر جمعیت دهه ۴۰ و ۵۰ قرار گرفت. پیکان استیشن در دوران تولید قیمتی کمتر از پیکان جوانان داشت.
یکسری از تغییرات دیگر که مربوط به طرح پیش نمونه بود نیز در سالهای بعد در پیکانها اجرا شد. در روز ۲۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۴ پس از گذشت ۳۸ سال و تولید دو میلیون و ۲۹۵ هزار دستگاه، تولید پیکان متوقف شد و آخرین پیکان تولیدی به موزه فرستاد شد. پس از آن تلاشهای فراوانی برای ایجاد یک خودروی جایگزین برای این خودرو انجام شد. ایران خودرو (با نام پیشین ایران ناسیونال) به تولید پیکان تا سال ۱۳۵۷ ادامه داد. پس از انقلاب ۱۳۵۷، تولید پیکان کاهش یافت تا جایی که در اواخر دهه ۱۳۶۰ به مرز توقف تولید رسید. با این حال با تولید قطعات در داخل کشور حیات پیکان تا سال ۱۳۸۴ ادامه پیدا کرد و وانت پیکان تا سال ۱۳۹۳ تولید شد و تیراژ این خودرو در زمان توقف تولید به بیش از ۲ میلیون دستگاه رسید.
- با توجه به اینکه تولید این خودرودر سال 84 متوقف شده است، شاید برای صاحبان این خودرو سوال باشد که اگر باتری این خودرو دچار خرابی شود از چه نوع باتری جایگزینی باید استفاده کنند؟!
- تولید پیکان در سال 1341 در کارخانه ی ایران ناسیونال کلید خورد.
- شتاب اولیه و سرعت این خودرو نسبت به پژو ۵۰۴ و حتی پژو ۴۰۵ هم بیشتر است و این به لطف بدنه سبک پیکان و موتور قوی پژو امکانپذیر شدهاست.
- مونتاژ خودرو در ایرانخودرو به همینترتیب تا سال ۱۳۶۴ ادامه یافت و تا این سال کماکان قطعات اصلی از خارج وارد و شرکت ایرانخودرو آنها را مونتاژ میکرد و درکنار آن قسمتهایی چون بدنه، رادیاتور، شیشه و کمک فنر عقب و جلو در ایران ساخته میشدند.
این پیکانها در واقع نخستین نمونه ماشینهای ایرانی دنده اتوماتیک بودند که به دلیل گرانی مشتری چندانی نداشتند. این خودرو در طراحی خارجی با دولوکس یکی بود و در داخل نیز از یکی از زیباترین داشبوردها بین تیپهای مختلف پیکان بود. داشبورد چوبی و فرمان سه شاخه فلزی و دسته دنده اتوماتیک از اصلیترین تفاوتها بود. پراید صبا- ازاواسط سال ۱۹۸۷ شرکت فورد لیسانس تولید خودروی فورد فستیوا را به شرکت کیا موتورز کره جنوبی نیز اهدا کرد و این خودرو با نام پراید در این کشور تولید شد.
مشخصات فنی ماشین پیکان وانت
البته بعدها برخی مدیران ایرانخودرو مانند زالی که رفتن پیکان را اشتباه میدانستند، بازگشت پیکان با این شکل جدید را فرصتی میدانستند تا دوباره این شرکت بتواند بازار خودروهای ارزان قیمت را به دست آورد. البته تمام این برنامهریزیها هماکنون به بایگانی رفته است. خودرویی که اگر درست به آن دقت میکردید به غیر از جلو پنجره و چراغهای جلو و عقب کاملاً پیکان بود اما آیا پیکان باز هم قرار بود تولید شود. طراحی اصلی خودرو پیکان توسط شرکت تالبوت از زیر مجموعههای گروه روتس صورت گرفته بود.
پیکان،سواری مدل 73
اما دولت با سرهم کردن قطعاتی که در انبار ایران خودرو از مدلهای قبل باقیمانده بود این خودرو را ساخت. طراحی این خودرو تا پایان سال 1380 به طول انجامید، این پیکان جدید مراکز تحقیقاتی و نظامهای مهندسی را شکل داد. اما سرانجام این پیکان جدید تبدیل به خودرویی با نام “سمند” شد. هزیه طراحی سرسامآور این خودرو که حدود 500 میلیون دلار بود و همچنین قطعات گران قیمت این خودرو سبب شد طرح پیکان جدید شکست بخورد. پس از این اتفاق تولید پیکان به دلیل فشار افکار عمومی و به دلیل آلودگی و مصرف سوخت بالا متوقف شد. در سال ۱۳۷۲ تصاویری از پیش نمونه تغییر چهره پیکان توسط ایران خودرو منتشرشد.
طهماسبی طی یکی از اظهارنظرهایش در این مورد، تاکید می کند که وزارت صنایع امکانات مناسب و وام خوبی را برای طراحی و تولید پیکان جدید در نظر گرفته است. بدون تردید برگ برنده ایران خودرویی ها در پروژه پیکان جدید، قیمت آن بود، چه آنکه این خودرو قرار بود قیمتی بین هشت تا 14 میلیون تومان داشته باشد. استقبال ایرانیان از پیکان سبب شد در اوایل دهه ۱۳۵۰ مدل جوانان نیز که دارای حجم موتور مشابه، اما قدرت موتور بیشتر با سرسیلندر آلومینیومی بود به خط تولید پیکان اضافه شود.
باتری اتومبیل ها نقش اساسی در تامین برق خودرو و لوازم الکترونیکی آن از جمله سیستم صوتی و چراغ ها و… دارد. اگر می خواهید از سلامت باطری اتومبیلتان اطمینان حاصل کنید. اولین و ساده ترین راه مراجعه به یک تعمیرکار و تست باتری با استفاده از ابزار مخصوص تست است.
آینه بغل پلاستیکی، سپرهای جلو و عقب بلندتر، قالپاقهای تغییر شکل یافته، افزودن یک باله کوچک روی در صندوق عقب و … این خودرو را نسبت به پیکان معمولی متمایز میکرد. اما پس از یک سال فقط سپرها و قالپاقهای مدل پرتوتایپ (آنهم با طرحی متفاوت نسبت به پیش نمونه) روی پیکان قرار گرفتند که باعث تولید مدل سپر جوشن شد. سپر جوشن به واسطه ناهماهنگ بودن شکل سپر با بدنه خودرو زیاد موفق عمل نکرد و نهایتاً تولید آن به دلیل فروش پایین در سال ۱۳۷۸ متوقف شد.
پیکان قبل از ورود به ایران، ۱۲ سال در انگستان تولید میشد که مدت زمان طولانی محسوب میشود. خودروسازی روتس که بعدها تبدیل به کرایسلر اروپا شد و روتس ارو یا پیکان را تولید میکرد، بودجه زیادی برای طراحی و تولید پلتفرم جدید نداشت و سعی میکرد با تغییراتی روی ظاهر و مشخصات فنی روتس ارو و ارائه فیسلیفتهای جدید، خریداران را به خود جذب کند. تزئینات داخلی؛ محبوبترین تزئینات داخلی پیکان تزئینات طرح چوب آن بود که در اوایل تولید آن در ایران عرضه شد.