درک هوش مصنوعی در حمل و نقل - مدیریت ناوگان
انتشار: مرداد 02، 1403
بروزرسانی: 02 تیر 1404

درک هوش مصنوعی در حمل و نقل - مدیریت ناوگان


گرافیک ربات هوش مصنوعی.

هوش مصنوعی توانایی آموزش رایانه ها برای مشاهده دنیای اطراف، جمع آوری اطلاعات از آن، نتیجه گیری از آن داده ها و سپس انجام نوعی اقدام بر اساس آن اقدامات است.

تصویر: HDT Graphic/Getty Images/Stockp،to

و ناگهان، دقیقاً مانند آن، مجبور شدید هوش مصنوعی را به لیست فناوری های جدیدی که باید در مورد آنها بیاموزید و پیاده سازی کنید، اضافه کنید.

اگر چنین احساسی دارید، قابل درک است. در حدود یک سال گذشته، هوش مصنوعی یا به طور خلاصه هوش مصنوعی، از صفحه فیلم و تقریباً هر خبر صنعتی که می خو،د یا ایمیل دریافت می کنید، پریده است.

اگر همه آن فیلم های سایبورگ قاتل که در دوران رشد دیدیم، نشانه ای باشند، هوش مصنوعی چیزهای بسیار جدی به نظر می رسد. یا حداقل چیزی که یادگیری آن پیچیده و استفاده از آن دشوار خواهد بود... با این فرض که می د،د در وهله اول برای چه چیزی می توان از آن استفاده کرد.

هر دو فرض تا حدی درست است. هوش مصنوعی نشان دهنده جهشی نسل بعدی از نظر قدرت، عملکرد و کارایی برای رایانه ها و برنامه های نرم افزاری است. در حالی که کامیون های خودمختار احتمالاً درخشان ترین نمونه از مواردی هستند که هوش مصنوعی در آن پیاده سازی می شود، اما کاربردهای بالقوه ای برای هر بخش از یک تجارت حمل و نقل دارد.

هوش مصنوعی چیست؟

به زبان ساده، هوش مصنوعی توانایی آموزش کامپیوترها - یا در حال حاضر، برنامه ریزی سیستم های نرم افزاری، برای مشاهده دقیق تر - برای مشاهده دنیای اطراف، جمع آوری اطلاعات از آن، نتیجه گیری از آن داده ها و سپس انجام نوعی اقدام است. بر اساس آن اقدامات

در فیلم ها، این به طور کلی به این م،ی است که رایانه ها به اطراف نگاه می کنند، تصمیم می گیرند که انسان ها شرور هستند و سپس تلاش می کنند همه ما را بکشند.

اگر منصفانه بگوییم، افراد بسیار باهوشی وجود دارند که نگران این هستند که روزی اتفاقی در همین راستا رخ دهد، اگر ما به ،وان یک جامعه مراقب نحوه تنظیم و محدود ، هوش مصنوعی در مراحل اولیه آن نباشیم.

در واقعیت، امروزه بیشتر سیستم های هوش مصنوعی از نظر وسعت و مقیاسی که می توانند جهان را ببینند، محدود هستند. آنها برای تخصص در رشته ها یا فعالیت های خاص تنظیم شده اند. در حمل ونقل، این می تواند تعمیر و نگهداری پیش بینی کننده، تشخیص رانندگی حواس پرتی، تجزیه و تحلیل قراردادها یا رانندگی مستقل باشد.

در این و سایر برنامه ها، هوش مصنوعی می تواند برای کمک به انسان در انجام سریع و کارآمد کارهای روزمره یا تکراری بسیار مفید باشد. هوش مصنوعی همچنین می تواند انبوهی از داده ها را تجزیه و تحلیل کند و نه تنها از آن ها نتیجه گیری کند، بلکه با استفاده از آن داده ها توصیه ها یا تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ کند و از آن ها به روش هایی استفاده کند که مکمل اه، مدیریتی شما باشد.

اما دقیقاً هوش مصنوعی چگونه کار می کند؟ چگونه آن کارها را انجام می دهد؟ آیا نصب، یادگیری و استفاده دشوار است؟ چقدر ابزار قدرتمندی است؟

تفاوت هوش مصنوعی با برنامه های کامپیوتری سنتی

به گفته هانس گالاند، مدیرعامل BeyondTrucks، توسعه دهنده سیستم های کار اتوماسیون هوشمند برای ناوگان، هوش مصنوعی به شبیه سازی هوش انس، در ماشین هایی که برای تفکر و یادگیری مانند انسان برنامه ریزی شده اند، اشاره دارد.

کامیون خودران کودیاک.

توسعه دهندگان کامیون های خودمختار مانند Kodiak Robotics از هوش مصنوعی برای کمک به سیستم های کنترل خودرو برای "یادگیری" نحوه رانندگی استفاده می کنند و از نوشتن کد برای هر سناریوی ترافیکی احتمالی که ممکن است رخ دهد اجتناب کنند.

گالاند می گوید هوش مصنوعی با برنامه های کامپیوتری سنتی که برای پیروی از دستورالعمل های از پیش تعریف شده و اجرای وظایف خاص بر اساس الگوریتم های برنامه ریزی شده طراحی شده اند، متفاوت است.

در عوض، سیستم های هوش مصنوعی می توانند از داده ها یاد بگیرند، با ورودی های متغیر سازگار شوند و بدون برنامه نویسی صریح برای هر سناریو ممکن تصمیم گیری یا پیش بینی کنند.

گالاند می گوید امروزه برخی از پیشرفته ترین برنامه های هوش مصنوعی شامل بهینه سازی می شوند که در آن عملکرد یک کامپیوتر می تواند از عملکرد یک انسان بیشتر باشد. این به این دلیل است که رایانه ها می توانند نتایج مختلف یک سری از تصمیم ها را سریع تر ارزیابی کنند و بهترین ترتیب تصمیم گیری را انتخاب کنند، احتمالات را ،یب کنند و از سوگیری های رفتاری که انسان ها در معرض آن هستند اجتناب کنند.

گرافیک ربات هوش مصنوعی.

تصویر: HDT Graphic/Getty Images/Stockp،to

آلن مک میلان، رئیس شرکت Intangles، توسعه دهنده پلتفرم های نرم افزاری برای بهینه سازی عملکرد ناوگان، می گوید هوش مصنوعی تنها یک چیز نیست. این یک نوع کاملاً جدید از سیستم مح،اتی است که می تواند به روش های تقریباً نامحدودی برای افزایش بهره وری انسان اعمال شود.

مک میلان می گوید: «شاخه های مختلفی از هوش مصنوعی وجود دارد، از جستجو گرفته تا تشخیص الگو و برنامه ریزی ژنتیکی. و از آنجایی که هوش مصنوعی هنوز در حال توسعه است، مفاهیم یا موضوعات بسیاری وجود دارد که حتی هنوز توسعه نیافته اند، از جمله برنامه هایی که برای صنعت حمل و نقل متحول خواهند شد.

انار ممدوف، بنیانگذار فنی، آ،ین مایل، زنجیره تامین و تدارکات، Senpex، که در همان روز توسعه می دهد، توضیح می دهد که قبل از هوش مصنوعی، سیستم های کامپیوتری عمدتاً برای اجرای برنامه هایی استفاده می شدند که مبتنی بر روش تعامل «اگر-پس» بودند. راه حل های تحویل بر اساس تقاضا برای تجارت الکترونیک و مشاغل عمده فروشی.

"در نتیجه، میزان سودمندی آنها به برنامه نویسی آنها محدود شد، اما هوش مصنوعی می تواند فراتر از برنامه نویسی صرف باشد.

McMillan اضافه می کند که وقتی به درستی ساخته شود، یک راه حل مبتنی بر هوش مصنوعی باید عملیات را بهبود بخشد و کارایی را بهبود بخشد و در عین حال کار موجود را که توسط یک اپراتور انجام می شود تکمیل کند.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=SvR8BDcS1cI[/embed]

او می گوید: «هوش مصنوعی در مرحله اول فقط بینش هایی را ارائه می کند، سریع تر و جامع تر از انسان». با این حال، قدرت واقعی زم، حاصل می شود که این بینش ها به آیتم های عملی تبدیل شوند تا اپراتور ناوگان را برای انجام کارها توانمند کند.»

کاربردهای هوش مصنوعی در حمل و نقل و تدارکات

هوش مصنوعی می تواند برای بهبود کارایی و شفافیت در زمینه هایی مانند:

هوش مصنوعی می تواند فناوری تحول آفرین برای حمل و نقل باشد

مک میلان می گوید در کل، هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یکی از تحول پذیرترین سیستم های مدیریت ناوگان است.

ما انتظار داریم هوش مصنوعی ماهیت کار در شرکت های حمل و نقل را به کلی تغییر دهد. نسبت زم، که مردم صرف کارهای تکراری مانند ورود داده ها می کنند کاهش می یابد.

در همان زمان، مک میلان پیش بینی می کند که درصد کارهای چالش برانگیز مردم در ناوگان افزایش می یابد.

او می گوید مهم تر از همه، کارهایی که نیاز به مهارت های دستی پیشرفته دارند (مانند تکنسین های دیزل). سطح بالایی از قضاوت (نظارت یا مدیریت ایمنی)، مهارت های عاطفی (خدمات مشتری یا مدیریت افراد)، یا مهارت های فنی بالا (علم داده ها) تقاضای بالایی دارد و بیشتر وقت کارمندان را می گیرد.

دبورا لاکریج سردبیر و ناشر وابسته به این مقاله کمک کرده است


منبع: https://www.truckinginfo.com/10220754/understanding-ai