خواب یک کالای نادر در زندگی یک کامیون دار است. خواب با کیفیت خوب حتی نادرتر است، و به همین دلیل است که رویکرد تجویزی یک اندازه من، برای کار و استراحت، بسیاری از رانندگان را هم از نظر ذهنی و هم از نظر جسمی خسته میکند. هیچ دو راننده ای نیازهای ی،، به خواب ندارند – همه ما در بدو تولد با ساعت بدن منحصر به فرد خود سیم کشی متفاوتی داریم که ال،ای کار و استراحت مورد علاقه ما را هدایت می کند.
پوشاندن یک چارچوب نظارتی تجویزی بر روی هزاران شخصیت مختلف خواب (لارکهای صبح، جغدهای شب و غیره) به این م،ی است که بسیاری از رانندگان هر روز با وسایل نقلیه سنگین فراتر از منطقه آسایش خود کار میکنند و در معرض خطر ،ابیهای بزرگ هستند. آنها به احتمال زیاد با ساعتهای خدمات (HoS) مطابقت دارند، اما بهطور هذی، خسته هستند و در تلاش برای بیدار ماندن هستند. به همین دلیل خواب باید مورد بحث قرار گیرد.
اگر با این فرض شروع کنیم که یک راننده تجاری می تواند هم 100% با مقررات HoS مطابقت داشته باشد و هم به طور همزمان روی فرمان بخوابد، آنگاه نقطه شروعی برای بحث سالم در مورد بهترین راه برای طراحی برنامه های ایمنی خواهیم داشت. پیشنهاد در غیر این صورت و تلویحا از انطباق با مقررات ناایمن مساوی با ایمن تر بودن نتایج جاده ای است در بهترین حالت گمراه کننده و در بدترین حالت کشنده است.
ما از رانندگان التماس میکنیم و حتی از رانندگان میخواهیم که ایمن باشند، اما نمیتو،م آنها را با انعطافپذیری یا برنامهای برای خواب در مواقع نیاز مجهز کنیم. کمبود خواب میتواند ناشی از زمانهای ناهماهنگ شروع/پایان سفر و استراحتهای 10 ساعته غیرممکن بعد از طلوع خورشید باشد.
مطالعات نشان می دهد که چرخه خواب/بیداری ساعت بدن توسط نور خورشید تحریک می شود. یک استراحت 10 ساعته در وسط روز، در بهترین حالت، 4 تا 4.5 ساعت خواب و در عین حال خواب با کیفیت پایین به همراه خواهد داشت. در مقابل، یک استراحت 10 ساعته در شب به 7.5 ساعت خواب منجر می شود.
ما باید خواب را تنظیم کنیم، نه ساعات کار
این یک فکر بحث برانگیز است، اما ما چیز اشتباهی را تنظیم می کنیم. ما باید خواب را تنظیم کنیم نه ساعات کار، زیرا خواب عملکرد انسان را بسیار بیشتر از مهارت، تجربه و آموزش هدایت می کند.
خیلی اوقات ما می بینیم که رانندگان کهنه کار میلیون ها مایل بدون حادثه زنده می مانند تا فقط با یک ،ابی بزرگ به حرفه خود (و گاهی اوقات زندگی خود) پایان دهند زیرا ساعت بدن کهنه آنها در نهایت به آنها می رسد.
با تنظیم ساعات کار، نمیتو،م اطمینان حاصل کنیم که رانندگان برای شیفت بعدی استراحت خوبی دارند. حتی اجباری ، 10 ساعت استراحت مداوم نیز مشکوک است، زیرا ا،ر رانندگان فقط به 6 تا 7.5 ساعت خواب در روز (از جمله چرت زدن) نیاز دارند تا کاملاً کاربردی و ایمن باشند.
اگر ما بر کیفیت خواب و همچنین کمیت در ساعات خارج از کار تمرکز کنیم، شرکت ها به نتایج بسیار مطمئن تری نسبت به سپردن خواب به شانس دست خواهند یافت.
انسانها شبخوابی به دنیا میآیند. ما طوری تکامل یافته ایم که با خورشید بیدار می شویم و در تاریکی می خوابیم. هر زمان که راننده سعی می کند در روز بخوابد، ممکن است هم خواب آلود باشد اما خسته نباشد و هم خسته باشد اما خواب آلود نباشد.
این کمی شبیه بودن در یک ترن هوایی احساسی است. به همین دلیل است که رانندگان اغلب می گویند که احساس می کنند کاملاً بیدار هستند و در طول روز آماده شروع کار هستند اما نمی توانند زیرا باید منتظر بمانند تا استراحت 10 ساعته تکمیل شود. برنامهریزی سازگار با زیستی یا طراحی سفرها بر اساس الگوی خواب ترجیحی راننده، بر اساس برنامههای فعلی در ناوگان باربری، نوید زیادی دارد.
متعادل ، خواب و کار
در سال 2006، کنسرسیومی متشکل از کارشناسان صنعت و شرکتهای حمل بار برای بخشهایی از 49 CFR 395 درخواست معافیت دادند. این پروژه به دلیل بسیار خوبی «ساعتهای خواب» نام داشت. تمرکز بر روی خواب بود تا صرف ساعات کار.
انعطافپذیری در قلب درخواست معافیت قرار داشت، که از رانندگان تأیید شده میخواست تا زمان رانندگی ۱۱ ساعته و دوره خارج از خدمت ۱۰ ساعته خود را هر طور که میخواهند بسازند. این اساساً به آنها اجازه میدهد وقتی بیدار هستند رانندگی کنند و وقتی خسته هستند بخوابند (درست مانند سیاهههای کاغذی).
تنها استثنا این بود که حداقل 6 ساعت از 10 ساعت خارج از کار باید مداوم باشد تا شش ساعت خواب یا چهار چرخه کامل خواب (در مورد چرخههای خواب بعداً بیشتر شود). تحت این برنامه، روز کاری یک کامیون دار می تواند شبیه به موارد زیر باشد:
- سه ساعت رانندگی کرد
- 1.5 ساعت خوابید
- پنج ساعت رانندگی کرد
- شش ساعت خوابید
- سه ساعت رانندگی کرد
- برای 2.5 ساعت استراحت متوقف شد
این مسیر در مجموع 11 ساعت رانندگی و 10 ساعت خارج از وظیفه بود. با این حال، به گونه ای تکمیل شده است که مولدترین و ایمن ترین نتیجه را همراه با کیفیت خواب مطلوب ایجاد می کند.
دستیابی به کیفیت خواب بهتر
در حالی که کمیت خواب یک عامل اصلی است، کیفیت خواب هدف نهایی است و از زمان خواب ناشی می شود. خواب انسان معمولاً در بلوک های 90 دقیقه ای رخ می دهد و شامل طیف وسیعی از فعالیت های امواج مغزی است که عملکردهای حیاتی بدن را بازیابی می کند.
مراحل خواب که شامل رویا دیدن یا خواب REM (حرکت سریع چشم) می شود، عملکردهای مهم برای رانندگی مانند شناخت، هوشیاری، ردیابی کار و حافظه را بازیابی می کند. سایر مراحل خواب به ترمیم عضلات، استخوان ها، پوست و سیستم ایمنی کمک می کند.
این مراحل مختلف خواب حدود 1.5 ساعت طول می کشد، یا همان چیزی که متخصصان خواب آن را چرخه خواب می نامند. تکمیل چرخه های کامل باعث ایجاد خواب با کیفیت می شود. بنابراین زمان خواب باید بلوک های 1.5 ساعته باشد. همچنین توضیح می دهد که چرا 6 ساعت بهتر از 7 و 7.5 ساعت بهتر از 8 ساعت است.
به همین دلیل است که بعد از یک ساعت چرت می تو،د احساس بدتری داشته باشید. مغز شما در حدود یک ساعت در حالت خواب عمیق است. وقتی از این مرحله بیدار میشوید، دچار «اینرسی خواب» یا احساس بیحالی، گیجی و بیحسی میشوید. اگر 30 دقیقه یا بیشتر به خود فرصت می دادید، هوشیارتر از خواب بیدار می شدید.
آن را امتحان کنید! ساعت زنگ دار خود را به جای یک زمان خاص، مضربی از 1.5 ساعت تنظیم کنید و ببینید چقدر احساس خوبی دارید.
کارهایی که رانندگان و مدیران ناوگان اکنون می توانند انجام دهند
انعطاف پذیری لاگ های کاغذی تعبیه شده در مقررات HoS و ELD ها معقول ترین راه حل برای همه رانندگان به نظر می رسد. اما از آنجایی که 15 سال از معرفی برنامه ساعات خواب می گذرد، و چهار سال از زمان اجباری شدن ELD ها می گذرد، زمان بررسی مجدد تعادل خواب و کار فرا رسیده است.
در این بین، بهترین رانندگان و مدیران ناوگان این است که مطمئن شوند همه افراد درگیر در مورد اهمیت خواب آموزش دیده اند. این شامل:
- به حدا،ر رساندن فرصت های خواب شبانه در هر هفته
- کافئین را در شش ساعت خواب به حداقل برس،د
- اطمینان حاصل کنید که رانندگان حداقل شش ساعت خواب مداوم در هر 24 ساعت دارند
- حصول اطمینان از شروع کار رانندگان در همان زمان هر روز
استاندارد ، زمان شروع، الگوی خواب را قفل می کند و به رانندگان اطمینان می دهد که استراحت با کیفیت مورد نیاز خود را دریافت کنند.
منبع: https://www.dat.com/blog/the-importance-of-sleep-in-the-freight-industry